De bank in de broekzak

HAREN

ABN AMRO aan de Rijkstraatweg in Haren heeft een nieuwe kantoordirecteur, Sebastiaan ten Have (36). Wie is hij en wat gaat hij voor Haren betekenen?

Ten Have is kantoordirecteur van ABN AMRO Groningen-Haren. Hij is sinds 1 juli 2016 enkele dagdelen aan het werk in het dorp. Het is een uitbreiding van zijn functie als bankdirecteur in Groningen. Samen met de drie bankkantoren in Groningen vormt het bankkantoor Haren een cluster. Ten Have: “Haren is gezien mijn achtergrond een prachtig marktgebied om te werken, met een ervaren team dat in staat is heel goed te adviseren.” Sebastiaan is opgeroeid in Haren. Na zijn studie woonde hij in Groningen en toen de kinderen kwamen is hij met zijn partner naar Zuidlaren verhuisd, net buiten de gemeentegrenzen. Meerdere jaren heeft hij diverse adviesfuncties binnen de bank gehad, alvorens hij vijf jaar geleden bankdirecteur werd. Zijn werk in de horeca tijdens zijn studententijd heeft hem veel geleerd over omgang met verschillende klanten met verschillende wensen. Ten Have: “Een klant moet altijd écht het gevoel hebben gehoord te worden” Waar ligt de focus op uw werkzaamheden? Ik ben verantwoordelijk voor het team, de resultaten, maar vooral voor onze klanten. Ik ben een directeur die tussen de klanten en mijn medewerkers staat. Klanten kunnen mij dus ook gewoon te spreken krijgen. Ook ben ik verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de medewerkers, ik heb een coachende rol. Wat is de kern van uw werk? Het leidinggeven aan een team dat vanuit proactieve service de dagelijkse bankzaken verzorgt voor onze klanten. Wij betrekken klanten in de keuzes van de organisatie. De feedback van onze klant is ontzettend belangrijk, zodat wij de dienstverlening kunnen verbeteren. Wat is het mooie aan uw werk? Als je ziet dat een team zich ontwikkelt, waardoor er steeds meer mogelijk wordt gemaakt voor de klant. Het puzzelen met moeilijke vraagstukken en het uiteindelijk realiseren van de wens van de klant. Gaat u als nieuwe directeur ook een nieuwe koers varen? Nee, ik hou er geen ander beleid op na. Ik wil wel zelf nog meer in contact komen met de klanten; wat kan er nog beter? Het kantoor in Haren is echt een team en vanuit de dialoog komen we verder. Daar ligt op dit moment de nadruk op. Wat brengt de toekomst? Ik wil in Haren meer zichtbaar in de markt zijn. Het doel van ons team is om van de klant echt een ambassadeur maken; vanuit tevredenheid van klanten nieuwe klanten aantrekken. Het gaat om vertrouwen op de lange termijn. Daarom is het in gesprek zijn met elkaar en feedback ontvangen zo belangrijk. Door de digitalisering zijn er banken verdwenen, heel veel bankzaken kan de klant nu zelf regelen via de app. Per maand wordt er 65 miljoen keer ingelogd  op de app. Ondanks dit speelt ons lokale kantoor nog steeds een belangrijke rol in onze dienstverlening. Zowel digitaal als op kantoor richten we ons op ontzorgen. Zo komt op korte termijn de Grip app na een succesvolle pilot voor alle klanten beschikbaar. Dat is een app waarmee de klant meer inzicht en grip krijgt op zijn financiële situatie. Dit naar aanleiding van de wensen en behoeftes van de klant. Naast de digitalisering is de ABN AMRO nog bezig met een andere pilot, namelijk de seniorencoach. De seniorencoach is er speciaal voor die mensen die niet in staat zijn fysiek naar kantoor te komen. Wat wilt u graag benadrukken? Als er mensen zijn waar op financieel gebied iets speelt waar ze bijvoorbeeld niet helemaal vat op krijgen, zorgen over hebben of niet weten of hun wens haalbaar is, stap gewoon eens binnen om u te laten informeren. U bent van harte welkom. Kirsten van der Weide  

Auteur

kvanderweide