Opening expositie Albert Moore in Museum De Buitenplaats

EELDE

Vandaag 10 december opent Museum De Buitenplaats in samenwerking met het Britse York Art Gallery een expositie van de werken van schilder Albert Joseph Moore (1841-1893). Het is de eerste keer dat zijn werk in Nederland wordt getoond. De expositie 'Over schoonheid en esthetiek' is tot 19 maart 2017 te bezichtigen.

Albert Moore was een tijdgenoot van Sir Lawrence Alma-Tadema die momenteel groots wordt gepresenteerd in het Fries Museum. Zowel Albert Moore als Alma-Tadema staan bekend om hun schilderijen van prachtig, in klassieke gewaden geklede vrouwen in een setting geïnspireerd op de klassieke oudheid. Drie belangrijke werken uit zijn oeuvre die worden getoond zijn Midsummer, 1887, Seagulls, 1870/71, en Shells, 1874. Het is voor het eerst in honderd jaar dat Seagulls en Shells weer samen tentoongesteld worden. Kunst omwille van kunst De tentoonstelling laat niet alleen de artistieke ontwikkeling zien van  de kunstenaar, maar toont ook zijn zoektocht naar schoonheid en esthetiek. Moore geloofde sterk in het principe dat kunst vooral ‘mooi’ moest zijn en verder geen morele of maatschappelijke boodschap hoefde te hebben. Met deze opvatting was hij een van de kunstenaars die zich – evenals bijvoorbeeld James McNeill Whistler – bezighield met ‘art for art’s sake’, oftewel kunst omwille van kunst. Tegenwoordig is deze opvatting beschouwd als onderdeel van de Aesthetic Movement, waaraan Moore een belangrijke bijdrage leverde. Velen uit de kunstwereld uit die tijd zagen zijn werk echter als te uitgesproken en controversieel, waardoor hij niet werd toegelaten tot de hogere regionen van de Royal Academy maar daar wel regelmatig exposeerde. Meer op zijn plaats was hij echter bij de in 1877 opgerichte Grosvenor Gallery in London, een soort Salon des Refusées. De Grosvenor Gallery was een particulier initiatief van Sir Coutts Lindsay en zijn vrouw Blanche en werd al gauw een rivaal van de zo bekende Royal Academy. Klassieke schoonheden In de 19e eeuw werden er veel opgravingen gedaan uit de Romeinse tijd en deze inspireerden veel kunstenaars in hun werk. De zorgvuldig afgebeelde vrouwen in de werken van Moore gaan om die reden vaak gekleed in gewaden geïnspireerd op de klassieke oudheid. Soms zijn ze het toonbeeld van een ‘Dolce far niente’ en liggen ze op sofa’s met een boek of muziekinstrument, of zijn ze gewoon aan het dagdromen of rusten. In tegenstelling tot Sir Lawrence Alma-Tadema had Albert Moore niet zozeer belangstelling voor een correcte weergave van de klassieke oudheid, maar koesterde hij veel meer belangstelling voor een plooival, houding of beweging gecombineerd met decoratieve, bloemrijke achtergronden. Daarbij liet hij soms de hedendaagse wereld toe in zijn werk en portretteerde hij in draperieën gehulde vrouwen met badminton rackets. Albert Moore en Sir Alma-Tadema Met de tentoonstelling Albert Moore. Over schoonheid en esthetiek wil Museum De Buitenplaats een aanvulling en extra dimensie geven aan de grote Alma-Tadema expositie. Moore was in zijn tijd een gewaardeerde en vooruitstrevende schilder die lange tijd in de schaduw van de grote meesters als John William Waterhouse en Frederic Leighton opereerde. Museum De Buitenplaats, Hoofdweg 76 in Eelde info@museumdebuitenplaats.nl www.museumdebuitenplaats.nl

Auteur

kvanderweide