Ontdek de klassieke schoonheden van Albert Moore

EELDE

Heeft u genoten van de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding? Dan mag u de tentoonstelling in Museum De Buitenplaats over de Engelse kunstenaar Albert Moore niet missen. Zowel Albert Moore als Alma-Tadema staan namelijk bekend om hun schilderijen van prachtig in klassieke gewaden geklede vrouwen in een setting geïnspireerd op de klassieke oudheid. De tentoonstelling Albert Moore. Over schoonheid en esthetiek is nog t/m 19 maart te bezichtigen.

Albert Moore en Alma-Tadema waren tijdgenoten, kennissen en geestverwanten. De verwantschap tussen Alma-Tadema en Moore is terug te herleiden op de impact van de Prerafaëlieten, het Britse schildersgenootschap waarvan Dante Gabriel Rossetti, John Everett Millais en William Holman Hunt misschien de bekendste schilders zijn. De Prerafaëlieten keerden zich halverwege de negentiende eeuw tegen de dominante kunstopvattingen van de Royal Academy of Arts in Londen. De Royal Academy werd in die tijd sterk beïnvloed door de opvattingen van de renaissancekunst van Rafaël waarbij werd gestreefd naar een zo geïdealiseerd mogelijke kunst. De Prerafaëlieten streefden echter naar eenvoudige composities en een realistische weergave van de werkelijkheid. Onder de noemer School of Olympus zetten Moore, Alma-Tadema en ook Frederic Leighton een volgende stap door klassieke schoonheid als voornaamste inspiratiebron te kiezen. Zij concentreerden zich op schilderwerken gebaseerd op sculpturen, reliëfs en reconstructies van verhalen uit de klassieke oudheid. Er werden in die tijd veel opgravingen gedaan uit de Romeinse tijd en dit inspireerde veel kunstenaars in hun werk. Alma-Tadema ging hierin het verst. Hij deed uitgebreid onderzoek om in zijn schilderijen de klassieke oudheid tot in detail te kunnen reconstrueren. Moore werd wel geïnspireerd door antieke sculpturen en reliëfs, maar hij was hierin vooral bezig met de zoektocht naar ideale schoonheid en de puurste vorm van esthetiek. In tegenstelling tot Alma-Tadema was hij  niet zozeer geïnteresseerd in het zo dicht mogelijk benaderen van een correcte weergave van de klassieke oudheid, maar koesterde veel meer belangstelling voor beweging, een plooival, houding en decoratieve elementen zoals bloemrijke achtergronden. De werken van Albert Moore zijn tegelijkertijd eenvoudig en ingewikkeld. Ze ademen een ingetogenheid en verstilling uit. Moore geloofde sterk in het principe dat kunst vooral mooi moest zijn en verder geen morele of maatschappelijke boodschap hoefde te hebben. In het werk Zeemeeuwen vloeien de rimpelpatronen van de zee en het wapperende gewaad van de vrouw moeiteloos in elkaar over. Alleen het schone resteert. Dit weet Albert Moore haarfijn vast te leggen. Museum De Buitenplaats Hoofdweg 76 in Eelde

Auteur

kvanderweide