Maartenscollege in China, blog 4

HAREN

Voor het vierde jaar is er een uitwisseling tussen het Maartenscollege en China. De komende tien dagen leest u hier de blog van Christine Weston, de vrouw van de directeur van de International School Groningen (Maartenscollege) Mike Weston. De leerlingen van het Maartenscollege zijn tien dagen in Beijing, China.

Woensdag 12 april kunst, cultuur en scheikunde

Na het ontbijt op school gingen we vandaag naar het handenarbeidlokaal om te leren schilderen op de traditioneel Chinese manier. Alle leerlingen mochten zelf proberen met penseel en inkt een panda op speciaal dun papier te krijgen. De resultaten waren verrassend goed, ze hebben er talent voor! Zelfs Bert Meinema ontdekte zijn talent (zie panda met gewichten). Bert Meinema ging lichamelijke opvoeding geven aan verschillende groepen Chinese leerlingen. Ik vroeg hem wat het grootste verschil was tussen Chinese leerlingen lesgeven en Nederlandse leerlingen. Hij gaf aan dat het grootste verschil lijkt dat de Chinese leerlingen meer structuur gewend zijn te krijgen van hun docent. Hij vond het leuk om te zien dat er enthousiasme was vanuit de groepen. Helemaal toen hij leerlingen uit een groep positieve feedback gaf en daarna keuze gaf wat ze konden doen, kon hij zien dat ze dat leuk vonden. Terwijl hij doorging met lesgeven gingen de Nederlandse leerlingen samen met Mike Weston naar het scheikunde lokaal. Daar leerden ze van een Chinese lerares zalf maken, gebaseerd op eeuwenoude kennis van de Chinese natuurgeneeskunde. Na de lunch was er interactie tussen een grote groep Chinese leerlingen en de Nederlandse leerlingen. Ze presenteerden elkaars cultuur en leven in verschillende presentatievormen (powerpoints, zang, quiz en hints) waarna ze afsloten met een gesprek met elkaar in gemengde groepen. Kalligrafie bleek nog moeilijker dan het leek in de volgende les. De tekens staan voor in contact zijn met de goden en als je deze tekens op de deur, raam of muren plakt tijdens het voorjaarsfestival, het belangrijkste Chinese feest, dan zul je samen staan ze voor geluk en voorspoed. We eindigden met een les, geleid door Mike Weston (locatiedirecteur van het Maartenscollege) waarbij de leerlingen en hun buddy’s heel hard werkten met elkaar om verschillen en overeenkomsten tussen het leven in China en Nederland te onderzoeken. Elk groepje had een verschillend thema waarbij ze de verschillen en overeenkomsten zochten, bv muziek, techniek, eten en school. Er werd geëindigd met wat ze vonden dat hun land te bieden hadden aan het andere land en hoe ze dit zouden kunnen introduceren en wat ze wilden leren van het andere land. Ook hier werd weer serieus aan gewerkt, ondanks dat het al zes uur was (en we dus al bijna 11 uur op school waren, we beginnen hier om 7.10 met het ontbijt!). Er kwamen hele leuke ideeën op hierover – zo zouden Nederlandse leerlingen bijvoorbeeld de deltawerken naar China willen brengen en wilden ze leren van China om meer tijd met hun familie door te brengen en de Chinese studenten wilden hun fietshuursysteem (door de hele stad staan fietsen die je met behulp van een app kunt reserveren en die je overal kunt laten staan waar je maar wilt) naar Nederland brengen en wilden meer vrije tijd die Nederlandse leerlingen hebben graag invoeren in China. Christine Weston

Auteur

kvanderweide