Noorderzon blijft ook na 28 jaar een stadsfeestje: de meeste bezoekers slapen gewoon thuis in Groningen

Van over de hele wereld stromen artiesten de komende dagen naar Groningen. Noorderzon timmert internationaal aan de weg. Veruit de meeste festivalgangers komen nog altijd uit Stad en Ommeland.

In het programmaboekje ritselt het ook dit jaar weer van de Nederlandse en Europese premières. Artiesten en theatergroepen uit alle windstreken: nooit eerder in deze contreien, komt dat zien!

Onder artistiek directeur Mark Yeoman heeft Noorderzon de afgelopen jaren de culturele ambities opgeschroefd naar internationaal niveau. De Brit reist het jaar rond de wereld af om de beste voorstellingen naar Groningen te halen.

‘Ietwat curieuze combinatie’

Dat levert een ,,ietwat curieuze combinatie’’ op, schrijft de festivalorganisatie op de website. Aan de ene kant ,,een internationaal kunstenfestival op het scherpst van de snede met spannende hedendaagse podiumkunsten uit alle delen van de wereld.’’ Maar tegelijkertijd óók: ,,een groots zomerfeest in een vrij toegankelijk plantsoen’’. (Tekst gaat verder onder de grafiek)

Dat laatste is ook na 28 jaar nog altijd niet ondergeschikt aan het eerste, benadrukt hoofd marketing en communicatie Milou de Boer. Noorderzon blijft het festival waar Groningers elkaar na de zomervakantie hun gebruinde hoofd laten zien, ontspannen bijpraten bij een biertje en soms ook nog een fijne voorstelling meepikken.

,,Het is en blijft een feestje van, voor en door het Noorden’’, zegt De Boer. Weliswaar sturen steeds meer landelijke media hun recensenten voor een professioneel oordeel over het artistieke aanbod, maar Groningen blijft de spil. ,,Onze promotie en marketing concentreert zich op de regio.’’

Constante lijn

Ook het publieksonderzoek dat de festivalorganisatie om de twee jaar laat doen, laat wat dat betreft een constante lijn zien. De laatste rondvraag gaf in 2017 vrijwel hetzelfde beeld als in 2013 en 2015: ruim 60 procent van de bezoekers komt uit de stad, nog eens bijna 20 procent uit de rest van de provincie.

Ondanks het internationale artistieke aanbod levert het buitenland nog geen 2 procent van alle festivalgangers. Vooral Duitsers komen naar Noorderzon. De rest van de bezoekers komt uit eigen land. Over het algemeen: des te verder van de stad, des te geringer de belangstelling.

Bescheiden economische spinoff

Cijfers over de economische ‘spinoff’ heeft Noorderzon niet. Maar lokale leveranciers - van techniekbedrijf tot containerverhuur - doen goede zaken, zegt De Boer. Weliswaar wordt de stad niet overspoeld door tienduizenden bezoekers zoals tijdens Noorderslag/Eurosonic, ,,maar voor artiesten en professionals nemen we immens veel hotelkamers af.’’

Noorderzonbezoekers van buiten de stad slapen ‘bij vrienden’ (8 procent) of ‘op de camping’ (2 procent). Maar bovenal slaapt nog altijd een indrukwekkende 88 procent van de festivalgangers gewoon ‘thuis’. Of dat per se in eigen bed is, valt - zeker op zwoele Noorderzonavonden - niet met zekerheid te zeggen.