Voet- en (tot voor kort) fietspad Haren verboden voor fietsers

Twee fiets- en voetpaden in Haren zijn sinds een paar weken verboden terrein voor fietsers. Omwonenden snappen niet waarom.

De twee fietspaden liggen tussen de Hemsterhuislaan en Westerse Drift in Haren. De paden worden met name gebruikt door bewoners en fietsers die onderweg zijn naar een buitenschoolse opvang en fysiotherapiepraktijk. De paden zijn ongeveer 20 en 40 meter lang en ongeveer een meter breed. Er staan geen bomen of planten die over het pad hangen en het zicht op kunnen ontnemen.

Fietsers verboden door nieuwe gemeente

Voor de gemeentelijke herindeling mochten fietsers en voetgangers gezamenlijk gebruik maken van de paden. De gemeente Haren was trots op deze manier om openbare ruimte te laten gebruiken door verschillende weggebruikers.

Ruim een halfjaar na de herindeling besloot de nieuwe gemeente Groningen om er voetpaden van te maken en fietsers te verbieden. Reden voor het besluit is dat de gemeente de verkeersveiligheid wil vergroten en weggebruikers wil beschermen.

Omwonenden zijn juist bang voor de verkeersveiligheid na het besluit. Een aantal gaan bij de gemeente in bezwaar. ,,Fietsers moeten omrijden via de zeer drukke en gevaarlijke Emmalaan”, vertelt een van de omwonenden die in bezwaar is gegaan. Hij wil niet met naam genoemd worden.

Chaotische situatie

Niet alle omwonenden houden zich aan het verbod. Maandagmiddag fietsen in krap vijf minuten tijd drie fietsers langs een van de paden. Volgens de bezwaarmaker komt dit vaker voor. ,,Het is nu een chaotische situatie. De borden worden massaal genegeerd omdat gebruikers er niets van snappen.”

De omwonende denkt dat handhaven van het fietsverbod onbegonnen werk is. ,,Van half 8 in de ochtend tot 22.00 uur in de avond worden de paden intensief gebruikt door fietsers en ook schoolkinderen. Het gaat echt de hele dag door.”

De omwonenden vragen de gemeente om de borden weg te halen en de paden weer toegankelijk te maken voor fietsers en voetgangers. Ook vragen ze om kuilen weg te halen, waardoor het veiliger wordt voor fietsers.