Rijksuniversiteit Groningen en Wageningen University & Research en werken in 4-jarig onderzoek samen met supermarkten

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR) zijn een vierjarig onderzoek gestart waarin zijn nadrukkelijk samenwerken met alle grote Nederlandse supermarktketens. Doel van het onderzoek ‘Transparant gezond & duurzaam’ is beter te begrijpen wat consumenten beweegt en hoe retailers hun klanten in staat kunnen stellen gezonde en duurzame keuzes te maken.

Het maken van gezonde en duurzame keuzes bij de boodschappen is niet eenvoudig. Consumenten krijgen via de verpakking veel productinformatie, over bijvoorbeeld de voedingswaarden en herkomst van het product. Hierbij worden ook diverse keurmerken en logo’s ingezet.

Bij de aankoop van een enkel product kan het de moeite lonen voor consumenten om zich te verdiepen in deze informatie. Vaak zijn er echter meerdere alternatieven worden meer producten gekocht. Dat maakt het moeilijk en tijdrovend om de relevante beschikbare informatie door te nemen.

Die aangeboden informatie voldoet dan niet aan de criteria van transparantie:

  • tastbaar (disclosure);
  • nauwkeurig (accuracy);
  • helder (clarity).

Effectiviteit van voedselkeuzelogo’s

,,We onderzoeken bijvoorbeeld de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen die gebaseerd zijn op de voedingswaarde van producten”, zegt Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing en Consumentenwelzijn aan de RUG. ,,Maar je kunt ook denken aan toekomstige interventies als het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven met behulp van slimme winkelwagens.”

Belang bij gezonde en weerbare klanten

Alle grote in Nederland actieve supermarktorganisaties doen mee. ,,Voor ons is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken”, zegt Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

,,Door nu ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoekprogramma worden de uitkomsten en leeropbrengsten sterker en relevanter voor de maatschappij. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod.”