Bussen moeten weken omrijden voor weghalen Baileybrug in Stad

Een van de drukste stukjes busbaan in de stad Groningen – tussen het Stadspark en het Hoofdstation – gaat in november ruim twee weken dicht. Qbuzz en Arriva rijden om.

De ingreep is nodig omdat Prorail bijna klaar is met de bouw van de Paterswoldsewegtunnel. Daar gaat de bus straks op maaiveld overheen. Er komt een eigen brugdek naast de spoorbaan.

Bus rijdt straks op zelfde plek, maar paar meter lager

Het nieuwe stukje busbaan komt precies onder de Baileybrug te liggen. Daarom duurt de ombouw relatief lang. De busbaan gaat volgens een woordvoerder van Prorail op 1 november na de avondspits dicht en op de ochtend van 18 november - een paar meter lager - weer open.

Nadat de noodbrug is afgebroken, schuift de aannemer het nieuwe brugdek op z’n plek en legt hij aan- en afvoerwegen aan. Er komt ook een autoroute tussen Grunobuurt en Laanhuizen boven de tunnel.

Noodbrug was 3,5 jaar in gebruik

De Baileybrug werd in mei 2016 in één weekeinde gebouwd bij de opening van de busroute tussen Koeriersterweg en Emmaviaduct. De route verloste de Parkweg destijds van het vele busverkeer. Omwonenden van de Baileybrug klaagden jarenlang over gebonk als bussen harder dan 30 kilometer per uur de stalen brug op en af rijden.

Fietsers als eerste door nieuwe tunnel

Behalve de busroute gaat ook de tijdelijke overweg voor fietsers en voetgangers in de Paterswoldseweg op 1 november dicht. Zij moeten een week omrijden of omlopen. Vanaf 8 november mogen zij alvast door de nieuwe tunnel. Die gaat waarschijnlijk eind december pas voor autoverkeer open.

De bouwers moeten de tunnel nog afwerken en brengen aan de noordkant van het spoor ook nog een viaduct voor fietsers aan. De aannemer begint volgende week met de afwerking van de onderdoorgang.

Qbuzz wilde liever in november omrijden dan in december

De ingebruikname van het viaduct door bussen is op verzoek van Qbuzz vervroegd. Het OV-bedrijf wilde voorkomen dat het direct na de start van de nieuwe dienstregeling in december langdurig moest omrijden met de vele nieuwe elektrische bussen die dan in dienst komen.

Qbuzz gebruikt de busbaan onder meer voor transfers tussen zijn stalling aan de Peizerweg en het Hoofdstation. De route wordt ook gebruikt door buslijnen naar P+R Hoogkerk, het noorden van de provincie Drenthe, westelijk Groningen, Friesland en Flevoland.