Wat rijdt daar voor lang geel gevaarte op het spoor tussen Groningen en Roodeschool

Met een honderden meters lange machine vindt groot onderhoud plaats van het spoor tussen Groningen en Roodeschool.

Het is een hightech-machine van spoorbedrijf Swietelsky die in opdracht van ProRail werkzaamheden uitvoert. De immens lange gele machine haalt het oude grind weg, tilt rails op en legt er nieuwe dwarsliggers onder, zegt René Vegter van spoorbeheerder ProRail. ,,Hij kan bijna alles, ook het vervangen van rails.’’

Sinds afgelopen weekend rijdt het apparaat tussen Winsum en Roodeschool. Per drie dagen kan hij ongeveer een tot twee kilometer spoor vernieuwen, zegt Vegter. De machine kan, afhankelijk van de werkzaamheden, wel 800 meter lang zijn, hij kost een vermogen en wordt in heel Europa ingezet.

Spoorwegovergangen dicht

Het grind op het traject Groningen-Roodeschool moet worden vernieuwd omdat het door het weer en olieresten is versleten. Er is grind met scherpe kanten nodig om het spoor goed op zijn plek te houden.

Door de werkzaamheden zijn meerdere spoorwegovergangen op het traject een paar dagen gesloten en moet het verkeer omrijden. De treinen rijden weer op maandag 28 oktober.