CDA-Kamerlid Amhouch: Onderzoek zweefbaan voor internationale routes

Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) kan zich helemaal vinden in de oproep die tijdens het Groninger toekomstfestival Let’s Gro werd gedaan om de magneetzweefbaan weer te onderzoeken.

De Zuiderzeelijn werd als magneetzweefbaan afgeschoten en Noord-Nederland durft het woord sindsdien niet of nauwelijks meer in de mond te nemen. Bij de groeiende discussie over de Lelylijn (Groningen -Drachten- Heerenveen- Emmeloord- Lelystad) is de techniek tot dusver geen item.

Amhaouch vindt dat de tijd rijp is om er wel naar te kijken. Aanleiding: rails zijn prachtig, maar het spoor is vol en de techniek 180 jaar oud. ,,De huidige trein tussen Amsterdam en Haarlem doet er niet veel sneller over dan de eerste in 1839. Het is tijd voor een schaalsprong, iets nieuws.’’

Samen met D66-Kamerlid Rutger Schonis riep hij onlangs de regering op een quickscan te maken om de mogelijkheden van zo’n supersnelle verbinding in kaart te brengen. Hun motie werd in oktober gesteund door alle fracties behalve de PVV.

Vliegverkeer terugdringen

Volgens Amhaouch is het logisch om te kijken naar nieuwe internationale corridors. ,,We willen het vliegverkeer over korte afstanden in Europa terugdringen. Dan moet je dus zorgen voor snelle verbindingen met ov-hubs in het buitenland. Wij willen daarom graag drie snelle lijnen vanuit de Randstad: via het Noorden naar Scandinavië, via het Oosten naar Duitsland en via het Zuiden naar België en verder. Voor het Noorden kan dit een win-winsituatie opleveren. Het moet geen stoptrein worden, maar met deze techniek kun je onderweg best op verschillende plekken stoppen.’’

Dat je bij magneetbanen in China en Japan uitkomt, is volgens het Kamerlid logisch. ,,De techniek van ThyssenKrupp is inmiddels in de praktijk bewezen, zeker tegen de tijd dat wij zo ver zijn. Ik kijk als techneut puur analytisch: hij is sneller, verbruikt minder energie, stoot minder fijnstof uit, je hebt geen bovenleiding nodig en hij staat op palen, dus het kost je ook geen ruimte. Daarbij zitten verschillende treintypes elkaar niet in de weg en ben je vrij om een route te kiezen: via de Afsluitdijk naar het Noorden kan ook. De vraag is of een magneetbaan zo veel duurder is dan bijvoorbeeld de Betuwelijn die 5 miljard euro heeft gekost.’’