Groningse snorfiets voorlopig nog niet naar de rijbaan

Snorfietsen blijven in Groningen voorlopig nog op het fietspad. Verplaatsen naar de rijbaan is zo complex dat het college er eerst nog eens met de gemeenteraad over wil praten.

Er gaan al geruime tijd stemmen op in de stad om andere regelgeving voor de snorfiets, een bromfiets die maximaal 25 kilometer per uur mag. Artsen van het UMCG vinden dat snorfietsers een helm zouden moeten dragen. En de gemeenteraad vindt in meerderheid dat de snorfiets binnen de bebouwde kom niet meer op het fietspad, maar op de autorijbaan moet rijden.

Amsterdam nam beide maatregelen al in april vorig jaar, en daar bevallen ze goed. Er zijn minder ongelukken gebeurd met snorfietsers en fietsers. Toch wil wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) er nog niet aan om de snorfiets in Groningen ook naar de rijbaan te sturen, schrijft hij in een brief aan de gemeenteraad. „Niet meteen en algemeen, in ieder geval.”

Snorfiets kan niet overal veilig naar de rijbaan

De afgelopen maanden heeft de gemeente onderzocht waar de snorfiets eventueel van het fietspad naar de rijbaan zou kunnen. Daarbij is op allerlei factoren gelet: hoe hard rijdt het verkeer op de rijbaan, maakt de bus er veel gebruik van, hoe breed en hoe druk is het fietspad?

Er blijkt maar een klein aantal fietspaden te zijn waar de snorfiets gemakkelijk van weggestuurd kan worden. In een groot deel van de bebouwde kom is het niet veilig om snorfietsers op de rijbaan te laten rijden, bijvoorbeeld omdat er veel busverkeer is of omdat middenbermen het onmogelijk maken voor auto’s om snorfietsen in te halen.

„Het beeld is erg diffuus”, vat Broeksma samen. „Op sommige plekken kan de snorfiets misschien naar de rijbaan, het is geen helder ‘ja’ of ‘nee’. Gezien de complexiteit van de maatregel wil ik graag eerst met de raad in gesprek.”

Alle snorfietsen vanaf 2025 elektrisch

Daar komt nog bij dat één van de argumenten voor de verplaatsing over een paar jaar wegvalt. Vanaf 2025 mogen er alleen nog elektrische snorfietsen worden verkocht. „Daarmee lijken de problemen met betrekking tot geluid- en stankoverlast door snorfietsen en de nadelige gevolgen voor de volksgezondheid binnen afzienbare tijd te verdwijnen”, schrijft Broeksma.

In ieder geval moet ook de Groningse snorfietser aan de helm, want er is wetgeving in de maak voor een algemene helmplicht. Broeksma verwacht dat die over een jaar of twee wordt ingevoerd. „In Amsterdam is het aantal snorfietsen door die helmplicht afgenomen.” Hij hoopt dat de helmplicht in Groningen zorgt voor meer gebruik van de e-bike.