Groningen ziet groen van de deelscooters (en er komen nog veel meer bij)

Misschien heb je ze al voorbij zien flitsen of wellicht heb je ze ergens geparkeerd zien staan: felgroene elektrische scooters van GO Sharing. Sinds deze maand sieren tachtig deelscooters de straten van Groningen en er zijn véél meer in aantocht.

Zoef, daar gaat er weer een. Een felgroene scooter met het witte logo van GO Sharing op de zijkant. Tachtig van die deelscooters staan sinds de eerste week van mei verspreid over de stad. Vrijdag komen er nog eens tachtig bij en begin volgende maand zijn het er naar verwachting 250.

Deelscooters? Huh? Jep. Een scooter waar iedereen - mits je in het bezit bent van een auto- of brommerrijbewijs - gebruik van kan maken met een app. Per rijminuut betaal je ongeveer 30 cent.

‘Handig voor af en toe’

Vi Nguyen (27) uit Groningen doet dat af en toe. „Ik ontdekte ze toen ik laatst in de stad was.” Ze was nieuwsgierig, zocht op wat het was en een paar dagen later, toen ze ‘s avonds laat vanuit het centrum naar Helpman moest, besloot ze de dienst uit te proberen. „Ik zou het niet gebruiken om dagelijks mee naar werk te gaan. Dat is veel te duur. Maar af en toe is het heel handig.” Ze krijgt er een vakantiegevoel van, omdat ze dit soort scooters eerder weleens in andere landen gebruikte.

Een deelscooter? Huh?

In het geval van GO Sharing werkt het zo. Je downloadt een app op je telefoon, registreert je (gratis) en koopt rijminuten. Via de app kun je zien waar een deelscooter beschikbaar is en hopsakee: je rijdt er zo mee weg. Het bedrijf mikt erop om overal op maximaal 3 minuten loopafstand een scooter te hebben staan.

De scooters rijden 25 kilometer per uur en per rijminuut betaal je ongeveer 0,30 eurocent, tenzij je een voordeelpakket koopt. Dan betaal je iets minder. Wil je dus bijvoorbeeld vanaf het Van Brakelplein in de Zeeheldenbuurt naar de Uranusstraat in Paddepoel, dan ben je ongeveer een kwartier onderweg en dat kost grofweg zo’n 4.50 euro.

Je hoeft de scooter niet terug te brengen naar je startpunt. Je mag hem gewoon ergens anders, binnen een groen gebied (te zien in de app), parkeren. Over tanken en opladen hoef je je ook geen zorgen te maken. Medewerkers van het bedrijf, zogenaamde powerrangers, vervangen met enige regelmaat de accu’s zodat de voertuigen opgeladen zijn.

„Ik heb nu ongeveer tien keer op zo’n scootertje gereden”, vertelt Tesse Bosma (30) uit Groningen. „De eerste twee of drie keer deed ik dat voor de lol. Maar het is wel echt heel handig. Ik ben er al mee naar Aduard geweest en een paar keer naar Haren.” Hij vindt de scooters makkelijk in gebruik en begreep meteen hoe ze werken. „Op zich vind ik de ritprijs best meevallen. Tenzij je de scooter elke dag gebruikt, dan is het wel aan de prijzige kant.”

Al ruim duizend gebruikers in Groningen

Volgens directeur Raymon Pouwels maken in Groningen inmiddels meer dan duizend mensen gebruik van de scooters van GO Sharing. Maar, de populariteit van dit soort voertuigen heeft ook een keerzijde. Wat als die gebruikers onveilige verkeerssituaties veroorzaken? Boetes worden verhaald op de gebruiker en het hebben van een rijbewijs is verplicht. Wat als mensen de voertuigen op onhandige plekken parkeren? De aanbieder heeft in de app aangegeven waar je de scooter wel en niet mag achterlaten. Zo zijn de Herestraat en de Vismarkt rood gekleurd in de app van GO Sharing. Je kunt daar de scooter niet uitschakelen en dus niet stallen. Ook wordt er in de app meermaals gevraagd om de scooter netjes weg te zetten.

En wat als het ergens vol staat met groene scooters? Ook daar heeft Pouwels een oplossing voor. „Afgelopen weekend stonden bijvoorbeeld veel scooters geparkeerd in het zuiden van de stad, in de omgeving van de Hoornse Plas. Op zo’n moment maken we de ritprijs in dat gebied goedkoper. Zo halen we gebruikers over om de scooter daar op te halen en ergens anders heen te rijden.”

Naast GO Sharing komt er binnenkort nog een aanbieder van deelscooters naar Groningen. Het bedrijf felyx - zonder hoofdletter - start volgende maand met 100 elektrische scooters in de binnenstad. Deze zijn te herkennen aan hun donkergroene kleur.

Gemeente wil verhuur van deelvoertuigen aan banden leggen

De gemeente Groningen ziet een rol voor diensten zoals de deelscooter, omdat het een vorm is van duurzaam vervoer en omdat het een alternatief is voor de auto of aanvulling is op het openbaar vervoer. Maar, zo laat een woordvoerder weten, bij grootschalig gebruik kan de verkeersveiligheid onder druk komen te staan en zorgen gestalde voertuigen voor aantasting van de openbare ruimte.

De gemeente wil daarom een nieuwe regel toevoegen aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), zodat er voor de exploitatie van dit soort deelvoertuigen een vergunning nodig is. Op die manier kan de gemeente voorkomen dat de binnenstad overstroomt met elektrische scooters.

Verslaggever Patriecia Kolthof nam de proef op de som en reed een rondje. Dat ging ongeveer zo.

Na het installeren van de app, het kopen van een proefpakket (tien euro) en het invullen van mijn gegevens kon ik op zoek naar een scooter.

Die stond gelukkig vlakbij. Nog geen 100 meter bij mijn huis vandaan.

Als je bij het voertuig staat kun je in de app aangeven dat je klaar bent om te gaan, dan start de scooter. Goed om te weten: de scooter maakt geen geluid. Ik had daardoor niet door dat ik al kon rijden!

Vervolgens haal je de scooter van de standaard en dan is het een kwestie van zitten en gas geven. Hij trekt behoorlijk snel op, rijdt maximaal 25 kilometer per uur (ik zag af en toe 28 op het scherm verschijnen, maar ik had wind mee) en je hoeft geen helm te dragen. De scooter heeft één zijspiegel en een knipperlicht die je met een knop aan het stuur kunt bedienen. Op het scherm van de scooter zie je hoe hard je gaat en hoeveel batterij je nog over hebt. In dit geval was de batterij van de scooter nog behoorlijk vol (tachtig procent).

Ben je aangekomen op de plaats van bestemming? Dan parkeer je de scooter op een plek in de groene zone (te vinden in de app). Zet 'm op de standaard en beëindig de reservering op je telefoon. Als het stuurscherm uitgaat, is de scooter ook uit. 

Ik reed 22 minuten en dat kostte me iets meer dan 6 euro.

Zit daarna niet meer aan het voertuig. Dat deed ik namelijk wel, ik wilde even kijken wat er dan zou gebeuren. Wat blijkt: dan gaat er een alarm af. Weten we dat ook weer.