Buren Zuidelijke Ringweg Groningen: Bouwhinder veel te groot

Omwonenden van de Zuidelijke Ringweg in Groningen klagen over onophoudelijke diesellucht en geluidhinder. Ze zijn bang voor hun gezondheid.

,,Als ergens iets wordt gebouwd, weet je dat omwonenden af en toe wat kunt horen. Maar twaalf uur achter elkaar herrie en dieseldampen in de (slaap)kamer, zonder dat iemand weet welke invloed dat heeft op je gezondheid, is andere koek. De ringweg verdwijnt in 2024 onder de grond, dan wordt het hier vast prachtig. Daar wordt altijd meteen naar verwezen. Maar als er niets verandert, zitten wij eerst nog jaren in de permanente stank en herrie van vrachtwagens en machines.’’

Jantien Tijsma vindt het onbegrijpelijk dat de bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen pal achter haar huis aan de Zaayer (in de nieuwbouwwijk De Linie) een uitvalsbasis optrekt. In de ‘kom’ achter de huizen komt straks ook nog keerplaats voor vrachtwagens.

Duidelijkheid over gezondheidsschade

Mede namens de buren trekt ze aan de bel: waarom moet dat per se hier (in plaats van op het bedrijventerrein) en meet niemand de stank en het geluid uit machines en voertuigen, waaronder zware dumpers die bergen zand aan- en af voeren.

Tot dusver vindt de kritiek weinig gehoor, zegt ze. ,,Het projectbureau en de aannemer staan ons uiterst vriendelijk te woord. Gemeenteraadsleden hebben geïnformeerd bij de wethouder die verantwoordelijk is voor de weg, en voor een veilig en gezond Groningen denken wij dan. Maar verder dan de aankondiging dat de dieselaggregaten straks niet meer nodig zijn omdat er vaste stroom komt, zijn we helaas nog niet.’’

De buurt wil duidelijkheid over mogelijke gezondheidsschade (‘Meten is weten’) en een adequate bescherming. ,,Twaalf kinderen, die extra gevoelig zijn voor vieze lucht, slapen aan de kant van de ringweg. Daar is nu een steiger met witte doeken neergezet, maar die is te laag en te dun. Wij willen een even stevige en hoge afscheiding als de Meeuwerderbaan.’’

Achter woonblok

De bewoners dachten jarenlang dat ze relatief ‘veilig’ zaten voor de bouw, achter de sociale huurwoningen van Lefier aan de zuidzijde van de H.L. Wichersstraat. Dat woonblok, vorig jaar gesloopt, zou aanvankelijk blijven staan tijdens de werkzaamheden.

Voor de bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg was dat ook handig geweest, zegt woordvoerder Bert Kramer van Combinatie Herepoort. ,,We wilden de huizen zelf huren, maar dat mocht niet omdat het sociale huurwoningen waren. De anti-kraak bewoners zaten er vrijwillig. Het gebouw schermde de achterliggende nieuwbouwwijk mooi af. Toen de woningstichting het toch ging slopen, kwamen bewoners van de Zaayer opeens dichtbij de bouwput te zitten.’’

Mogelijk extra maatregelen

De H.L. Wichersstraat veranderde in een bouwplaats, inclusief een groot deel van het verdwenen woonblok. Kramer heeft alle begrip voor de klachten en zegt dat Herepoort er alles aan doet om de hinder te beperken. ,,Aan de steiger komen nog noise control doeken tegen geluidsoverlast. We gaan elke avond aggregaten of andere machines uitzetten die onnodig staan te brullen, en blijven met de buurt in gesprek over mogelijke extra maatregelen.’’

De keerplek voor vrachtwagens, pal achter de tuin van de bewoners, komt er wel. ,,Dat is voor hen vervelend, maar voor de rest van de wijk beter. Dat heeft te maken met de bouwweg naast de bouwput. Oorspronkelijk moest het vrachtverkeer door of langs het Europapark en De Linie naar de bouw. Nu hebben we met Ziggo overeenstemming voor een bouwweg over hun terrein tussen de Europaweg en de H.L. Wichersstraat. Het bouwverkeer rijdt straks pal langs de bouwput, keert en rijdt terug naar Ziggo. Vrachtauto’s komen verder niet meer in de wijk.’’

Zeker drie jaar vertraging

Bouwer Combinatie Herepoort werkt momenteel op veel meer plekken langs de ringweg aan de voorbereidingen voor de nieuwbouw. Overal worden zo veel mogelijk taluds weggehaald en krijgen wegverbredingen en nieuwe toegangswegen alvast vorm door het storten van enorme zandhopen. Die moeten ervoor zorgen dat de bodem voldoende stevig is voor de komst van al het nieuwe asfalt.

Volgens de huidige plannen begint de feitelijke bouw van de weg komende winter. Aanpak Ring Zuid en Combinatie Herepoort zijn binnen de commissie Hertogh nog steeds in gesprek over een hervatting van de bouw. Die liep zeker drie jaar vertraging op. De bouw van de Helperzoomtunnel en de bouwput voor de verdiepte ligging zijn proefprojecten om te kijken of beide partijen toch samen door een deur kunnen.

Onder meer bij de H.L. Wichersstraat is de afgelopen weken nog volop gewerkt met het aanbrengen van damwandplanken voor de bouwput. Die is nu voor zo’n 85 procent klaar. Tussen Oosterpoortwijk en De Linie / Europapark kan autoverkeer nu alleen nog via de Lodewijkstraat. Voor fietsers is aan het Winschoterdiep een passeerplek gemaakt door beschermende containers (in elke richting één).