Is dit nieuwe drankje van twee Groningers de nieuwe borrelhype? Jumbo is al om

In Amerika zijn Hard Seltzers, calorie-arme borreltjes, al razend populair. In Nederland nog niet, maar Groningers Brend Koolhof en Gianluca De Leo proberen daar met hun drankje Bozu verandering in te brengen.

Bozu is het drankje waar de Groningers zo'n anderhalf jaar aan brouwen. Koolhof (30) en De Leo (29) zijn zelf behoorlijk sportief en leven bewust, maar houden tegelijk van een borrel. Maar bier ligt na een paar flesjes zwaar op de maag, het zorgt voor een vieze adem, en is niet bepaald goed voor de lijn.

Landelijk uitgerold

,,We wilden een zo puur mogelijk drankje maken, met zo weinig mogelijk calorieën”, leggen de ondernemers uit. Dat betekent testen, proeven, afstemmen, andere ingrediënten proberen, weer proeven en dat maandenlang.

Sinds deze week ligt Bozu in honderden Jumbo's in Nederland in de schappen. ,,We hebben de Maripaan Groep (eigenaar van meerdere Jumbo’s in Stad en Ommeland, red.) benaderd en zij waren zo enthousiast dat ze zeiden dat het landelijk uitgerold moest worden.”

Dat gebeurde niet zonder slag of stoot. ,,We hebben heel veel heen en weer gemaild, vergaderd en proefpakketjes opgestuurd voordat ze overstag waren”, vertelt Brend. Maar het is gelukt, en dat betekent dat de jongens aan de slag kunnen met het opzetten van de productielijn.

Volgende uitdaging voor Koolhof en De Leo: het terras. Sinds 1 juni is Bozu in Groningen stad te krijgen bij het Stadslab en Zondag.