Drie tips om met linkbuilden hoger in Google te komen

Aangeboden door: linkbuildingmasters.nl

Je bedrijf moet goed vindbaar zijn online. Dat weten inmiddels de meeste ondernemers wel. Maar hoe zorg je daarvoor? Hoe haal je het meeste uit zoekmachines als Google? Hoe zorg je ervoor dat je niet alleen goed vindbaar bent wanneer men zoekt op je bedrijfsnaam maar dat je ook hoger in Google komt op relevante zoektermen?

SEO en SEA

Er zijn verschillende methoden om hoger in Google te komen. Dit geheel aan activiteiten bedoeld om hoger in resultaten van zoekmachines te komen, is verdeeld over twee categorieën:

  • SEO: zoekmachine optimalisatie om via organische wijze hoger in zoekresultaten te verschijnen.
  • SEA: zoekmachinemarketing om tegen betaling hoger in zoekresultaten te verschijnen.

SEO staat voor Search Engine Optimization en bevat alle acties die zorgen dat je via organische wijze (dus zonder ervoor te betalen) met je website hoger in Google verschijnt. SEA is Search Engine Advertising. In dat geval betaal je voor een advertentieplek hoog in Google. 

Organisch verkeer naar je website

Hoewel SEA een goede aanvulling is op je online strategie, is het met name de SEO waar je focus moet liggen. Er is namelijk een hoop dat je zelf kunt doen om hoger in zoekmachines te verschijnen zonder advertenties te plaatsen. Een veelgebruikte methode die je zelf toe kunt passen is linkbuilden.

Wat is linkbuilden?

Linkbuilding is het genereren van links van en naar een specifieke website. Het doel hiervan is een hogere waardering in zoekmachines zoals Google te behalen. Linkbuilding is een vorm van SEO ofwel zoekmachine optimalisatie. Je kunt dit zelf doen of het uitbesteden aan een marketingbureau. 

Hoe werken die links?

Voor zoekmachines als Google is het belangrijk dat jouw website gebruiksvriendelijk is en autoriteit heeft. Google heeft een speciaal algoritme waarmee ze bepalen of dat het geval is. In dit algoritme wordt met name gekeken naar hoeveel interne links jij gebruikt om je bezoekers te leiden in hun reis door je website. Daarnaast wordt gekeken naar de links naar jouw website toe vanaf andere webpagina’s. Met name webpagina’s met relevante en gelijke onderwerpen als jouw site dragen daaraan bij. Zo zorgt linkbuilden dus dat jouw website als betrouwbaar en relevant wordt gezien en een hogere positie ontvangt in de zoekresultaten. 

Tip 1: zorg voor een sterke website

Een goede website bevat relevante content - foto’s, tekst en eventueel video. Bovendien heeft jouw website natuurlijk een onderwerp en termen die relevant zijn aan dat onderwerp. Zorg dat die termen en synoniemen ervan te vinden zijn op je site, maar overdrijf niet. Als je website gaat over tassen dan hoef je niet elke tekst vol te proppen met het woord. Zorg wel dat je het woord en synoniemen op je site hebt staan waar het relevant is. Intern linken - dus naar andere pagina’s binnen je eigen website - is een goede manier om linkbuilden toe te passen op je eigen site. Google ziet dit interne linken als bewijs dat jouw website gemakkelijk te navigeren is.

Tip 2: zorg voor links naar externe relevante pagina’s

Als jij het op je website hebt over een onderwerp dat niet algemeen bekend is, dan kun je een link plaatsen naar een externe website waar deze term wordt toegelicht. Dit externe linken draagt ook bij aan je vindbaarheid in Google. Zorg wel dat je alleen linkt naar websites die ook als relevant en betrouwbaar worden gezien door Google. 

Tip 3: zorg voor links op andere websites

Een essentiële methode van linkbuilding is het plaatsen van links naar jouw website vanaf andere websites. Je kunt bijvoorbeeld aan opdrachtgevers of tevreden klanten vragen om naar jou te linken op hun eigen site. Je kunt je link ook plaatsen op social media en fora. Doe dit niet te veel want de link moet wel relevant blijven.

Hulp van professionals

Een derde optie is om een marketingbureau in te zetten. Je kunt bij een online marketingbureau backlinks kopen. Die backlinks plaatsen zij op verscheidene relevante websites en leiden ze naar jouw website. Zo komt je website langzaam maar zeker hoger in Google terecht. Potentiële klanten en opdrachtgevers kunnen je dan goed vinden.