Coronatoerist laat kassa weer rinkelen in binnenstad van Groningen

De massale toestroom van ‘coronatoeristen’ naar het Noorden laat de kassa’s weer rinkelen in de Groninger binnenstad. Centrumwinkeliers zien de omzetten voorzichtig weer aantrekken naar pre-corona niveau.

De afgelopen vakantieweken laten voor vrijwel alle branches een duidelijk stijgende lijn zien, zegt voorzitter Eric Bos van de Groningen City Club. ,,Zowel bezoekersstromen als omzetindexen trekken nu aan. Door de coronacrisis zijn de omzetten dit voorjaar 30 tot 40 procent, de laatste tijd krabbelen de meeste branches terug naar normaal niveau.’’

Food en vrijetijdsartikelen populair bij dagjesmensen

Vooral de foodsector profiteert van de instroom van toeristen die een dagje stad komen doen tijdens hun vakantie in Groningen, Drenthe en Friesland. ,,Daar liggen de omzetten zelfs zo’n 10 procent boven normaal gemiddelde’’, hoort Bos van zijn leden. Verder zijn vooral vrijetijdsartikelen populair: van boeken en speelgoed tot spullen voor het huishouden of in huis.

Een ‘uitdaging’ ligt er echter nog wel voor de modebranche, zegt de GCC-voorzitter. ,,Daar draaien de ondernemers nog altijd 15 procent onder normaal niveau. Dat valt nog mee vergeleken bij grotere steden die het nog meer dan Groningen moeten hebben van de toestroom van buiten. In Amsterdam of Utrecht zien ze de toeristenstromen nog niet terugkomen.’’

Corona-bankroet dreigt nog steeds, vooral in de mode

Corona-faillissementen dreigen nog steeds, benadrukt Bos. ,,Ons probleem is nog niet verholpen. Zeker bij de kledingzaken. Wie wat spek op de ribben heeft rolt nog wel even door. Maar ondernemers die zijn blijven zitten met hun volledige voorjaarscollectie, verdienen ook nu niet het geld om straks de spullen voor het najaar in te kopen.’’

Ook de promotiecampagne ‘Groningse Zomer’ die de centrumwinkeliers samen met de gemeente en Marketing Groningen hebben opgezet, levert volgens Bos zichtbaar meer klandizie op. Tot in de wijde regio hangen posters om bezoekers van buiten terug te lokken naar de stad. In het centrum is van alles te doen op straat, er zijn gezamenlijke kortings- en promotieacties en er wordt druk reclame gemaakt op (social) media.

Ook landelijke ketens haken door coronacrisis aan bij stadspromotie

Niet alleen zelfstandige lokale ondernemers zien daarvan de voordelen, maar ook landelijke ketens en grootwinkelbedrijven raken volgens Bos geïnteresseerd nu hun omzetten forse klappen van de coronacrisis hebben gehad. De GCC is in gesprek met onder meer C&A, Hema en INretail, de koepel van zelfstandige winkeliers in de non-foodsector, over een krachtenbundeling.

Bos verwacht binnen enkele weken duidelijkheid. ,,Binnenkort zitten we gezamenlijk om de tafel met wethouder Paul de Rook om te kijken hoe zij kunnen aanhaken. Dat was voorheen ondenkbaar.’’ Sinds het uiteenvallen van het Vendex KBB-concern laten de grote ketens de Groningen-promotie vooral over aan de plaatselijke middenstand.

,,Op de landelijke hoofdkantoren is Groningen ver weg. Daar denken directies: dat zoeken ze lokaal maar uit. Dat begint nu te kenteren. Sinds corona groeit het besef dat je als stad gezamenlijk moet manifesteren om de bezoekersstromen er in te houden. Dat is het voordeel bij het nadeel.’’