Nieuwste plaag voor Zuidelijke Ringweg in Groningen heet corona. Duitse bouwvakkers mogen Nederland niet zomaar meer in

Het is zeer de vraag of de met jarenlange vertraging kampende Zuidelijke Ringweg in Groningen in 2024 wél klaar is. Corona maakt het halen van cruciale deadlines komend jaar twijfelachtig.

Coronamaatregelen zorgen ervoor dat de productiviteit op de bouwplaats en op de kantoren van het projectbureau van de Zuidelijke Ringweg dit najaar extra onder druk is komen te staan. Zo moeten de vele bouwvakkers uit Duitsland die aan de megaklus werken in hun eigen land in thuisquarantaine nadat ze in Groningen aan het werk zijn geweest, waardoor ze niet kunnen worden ingeroosterd.

Positieve coronagevallen op de bouwplaats

Als oplossing zetten de Duitse bouwers in op een mobiel testcentrum die op de bouwplaats moet komen te staan. Met een negatieve test kunnen de Duitsers op vrijdagmiddag naar huis en na het weekend weer aan de slag in Groningen.

Ook zijn er de afgelopen weken enkele positieve coronagevallen geweest op de bouwplaats en heeft het werk eronder te lijden wanneer leidinggevenden zich moeten laten testen bij verkoudheid. Ook het thuiswerken door het kantoorpersoneel valt tegen. ,,Ontwerpers willen met elkaar boven een tekening hangen”, zegt woordvoerder Bert Kramer van Combinatie Herepoort, de zes bouwbedrijven die het werk uitvoeren. ,,Dat gaat nu niet en dat maakt het heel lastig.”

Vertraging en mogelijk honderden miljoenen euro’s extra kosten

De bouwers hebben de provincie Groningen op de hoogte gebracht van de onzeker geworden planning. Voor komend jaar staan drie deadlines op het programma, die cruciaal worden voor de vraag of 2024 nog gehaald kan worden als jaar waarin het verkeer over de nieuwe weg kan. Rond het Hemelvaartweekend moet de verdiepte ligging onder het spoor naar Assen worden geschoven en de bouwers moeten toestemming krijgen voor stremmingen voor werk rond het Julianaplein en Winschoterdiep.

Zo hangt er een nieuwe donkere wolk boven het project, dat door tal van tegenslagen al drie jaar is vertraagd en wat tientallen - en mogelijk honderden - miljoenen euro’s extra kost. Over de exacte verdeling van de financiële pijn zijn de bouwers en opdrachtgevers (ook onderling) het nog altijd niet eens. De verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en Appingedam, de treinverbinding Groningen-Bremen (Wunderline) en de spoorlijn Veendam-Stadskanaal dreigen de dupe te worden van de overschrijdingen in de stad.

Lees zaterdag een uitgebreide reconstructie van wat er allemaal mis is gegaan rond de aanleg van de Zuidelijke Ringweg.