Programma voor basisscholen over klooster Yesse

HAREN - Hoe maak je een klooster, waarvan niets meer te zien is dan een weiland met een gracht, interessant voor kinderen van 10 jaar? Dat is de uitdaging die Arianne Meeder aanging met Annemiek Bos van het bezoekerscentrum Klooster Yesse in Haren. Het mondde uit in een (gast)les in de klas met een korte film over een novice (leerling non), een powerpointpresentatie en een archeologieles op locatie. De pilot die eind mei plaatsvond met de Nicolaasschool uit Haren was een succes. “Vooral de combinatie met archeologie maakt het aantrekkelijk voor de kinderen”, zegt Birgit Nijs van de Nicolaasschool.

Dat de kinderen warm liepen voor dit onderwerp merkte Fardau Mulder. Als enthousiaste archeologiestudente die afstudeert op het klooster Yesse, heeft zij de lessen gegeven. Als onervaren docent hoopte ze dat de kinderen reacties zouden geven op haar vragen. Die wens ging ruimschoots in vervulling. De leerlingen hingen aan haar lippen.

Leven als non of monnik

Wat vooral tot de verbeelding sprak was de vraag of de leerlingen wilden kiezen voor het leven als non of monnik. De consequentie, dat je dan definitief afscheid moet nemen van je familie, bracht menigeen in verschrikking. Sommigen verzonnen oplossingen zoals: “Als ik nou als non in het klooster ga en mijn broer als lekenbroeder dan kunnen we elkaar tenminste zien!” Ook vroegen leerlingen zich af of de nonnen wel vriendinnen konden maken als ze niet met elkaar mochten praten. De korte professionele film waarin Fardau, Annemiek en Arianne in nonnen-gewaad het leven in het klooster laten zien, maakte voor de leerlingen duidelijk dat de middeleeuwen geen hi-tech ultra speed leven was. Het onvermijdelijke “saai” werd dan ook door een enkeling uitgesproken.

Bodemschatten

Een week na de gastles in de klas kwamen de kinderen naar het bezoekerscentrum Klooster Yesse in het buurtschap “de Essen”. Hier kregen ze een rondleiding van Stijn Arnoldussen, docent archeologie die in de maanden mei en juni met zijn studenten onderzoek deed op het terrein. Met een aanstekelijk enthousiasme stond hij met de kinderen stil bij de bijzondere vondsten in de sleuven waar onderzoek werd gedaan. Een menselijk skelet, een zegel van pauselijke post, overblijfselen van een muur en een deel van een heiligenbeeld brachten stuk voor stuk de verwondering op gang. Toen de leerlingen werden uitgenodigd om zelf ook te gaan graven om bodemschatten boven de grond te halen was er weinig aansporing nodig. Ze vlogen naar de scheppen en harken om vervolgens een half uur onafgebroken naar sporen uit het verleden te zoeken! Het programma is voor basisscholen te reserveren voor de maanden mei en juni 2018.