Maartenscollege introduceert vak ‘Toekomst’

HAREN - Het Maartenscollege in Haren voegt het vak ‘Toekomst’ toe aan zijn curriculum. Vanaf september 2019 krijgen de lessen in toekomst een vaste plek in de lesprogramma’s van mavo, havo en vwo.

In de toekomstlessen worden geschiedenis, aardrijkskunde, maar ook vakken als economie, ICT, biologie, maatschappijleer en levensbeschouwing met elkaar vervlochten.

Omvattende blik op de toekomst

,,Geschiedenis is natuurlijk een machtig vak om veel ontwikkelingen beter te kunnen begrijpen”, zegt rector Freek Polter. ,,Maar een omvattende blik op de toekomst mag eigenlijk niet ontbreken in onze snel veranderende wereld”.

Hij wijst op de toenemende populariteit van op de toekomst gerichte lessen, zoals die van DWDD Universtity. ,,Maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat we in het basis- en voortgezet onderwijs meer tijd besteden aan terugkijken dan aan voortuitkijken.”

21ste-eeuwse vaardigheden

Het vak ‘toekomst’ sluit naadloos aan bij de nieuwe onderwijsmethode van de school, waarbij alle 21ste-eeuwse vaardigheden worden aangeleerd. Denk hierbij aan kritisch denken, probleemoplossend vermogen en computational thinking.

De focus ligt naast kennis ook op vaardigheden om die kennis te ondersteunen. Freek Polter verwacht dat zijn leerlingen de stof zo gemakkelijker kunnen toepassen en daarmee vaardiger, en dus klaar voor de toekomst, zijn school zullen verlaten.

Toekomstcolleges

Als voorproefje op de toekomstlessen worden in maart toekomstcolleges gehouden voor belangstellenden. Die gaan over virtual reality, kunstmatige intelligentie, Google en de ruimtevaart.

Ze worden gegeven door specialisten op die gebieden, bijgestaan door de docenten van Maartenscollege.