Column van haar uit... Adelaide

Haren - Adelaide is met bijna 1,3 miljoen inwoners de vijfde stad van Australië, maar toch voelt het als een Nederlandse provinciestad. Het centrum is ooit ontworpen door kolonel William Light, blijkbaar een enorm gestructureerde man. Hij tekende een groot vierkant en noemde de vier straten daaromheen: Noord-, Oost-, Zuid- en Westlaan. Vervolgens verdeelde hij dat vierkant in vier kleine vierkanten, tekende midden in elk vierkant en midden in het grote vierkant een parkje en een enorme strook aan park om het vierkant. De rest van het grote vierkant vulde hij horizontaal en verticaal met straten en ziedaar: de stad was geboren. Het grote vierkant beslaat een vierkante mijl, dus alles ligt dicht bij elkaar.

Adelaide wordt in de Lonely Planet een echte fietsstad genoemd. Langs alle grotere wegen zijn bike lanes, ofwel fietsstroken, geschilderd op de weg. Maar vergis je niet: zo’n bike lane kan zomaar ineens in het niets verdwijnen of weer tevoorschijn komen. Op deze bike lanes is het tijdens de spits vaak verboden om te parkeren, maar daar trekt de gemiddelde Adelaider, die verknocht is aan zijn auto, zich niet zoveel van aan. De meeste parken hebben gelukkig ook gecombineerde wandel- en fietspaden, dus daar kun je relaxed fietsen. Ook vond ik een soort ANWB-bordjes met een route dwars door de buitenwijken over vrij rustige wegen. Veel fietsers die zich in het centrum op straat wagen, en dat zijn er toch beduidend meer dan ik had gedacht, dragen daarom een fluorescerend oversized hemd, waardoor ze lijken op wegwerkers. Dat beeld wordt versterkt door de enorme variëteit aan helmen, die hier verplicht zijn. In een lokaal krantje las ik over een enquête die vorige week onder de inwoners van Zuid-Australië was gehouden. Aan de inwoners van deze staat, waarvan Adelaide onderdeel uitmaakt, was gevraagd of het niet een goed idee is als alle fietsen ook een nummerplaat krijgen, omdat fietsers zich nogal eens schuldig maken aan levensgevaarlijk rijgedrag. Ruim driekwart van de reacties was afkomstig van fietsers, maar desondanks vond bijna 55% dit een goed idee. Mijn conclusie: fietsers worden hier gedoogd, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Nederland blijft toch echt fietsland nummer 1 van de wereld. van haar