Column van haar: Treinberichten

Haren - Hij heeft vast recent een communicatietraining gevolgd, want communiceren met de klant is heel belangrijk. Houd ze op de hoogte, neem ze mee in het proces. En vandaag is het zover: hij kan alles wat hij geleerd heeft, in praktijk brengen.

Een wissel ten zuiden van station Zwolle doet namelijk niet wat ie moet doen. Dus hangt hij binnen drie minuten na de officiële vertrektijd al aan de intercom: "Dames en heren, jongens en meisjes, wij hebben een technische storing. Zodra ik meer weet, kom ik bij u terug." Het eerste uur in de trein vanaf Haren was rumoerig verlopen. Een hoop uitgelaten jeugd, net uit school en klaar voor het weekend. Dus zoek ik in Zwolle in de intercity naar Rotterdam de stiltecoupé op en duik in een lekker tijdschrift. Binnen tien minuten hoor ik het tweede treinbericht van de conducteur: "Dames en heren, we rijden een stukje terug, kunnen dan om de kapotte wissel rijden en vervolgen daarna onze weg." Mooi, gaan met die banaan! Maar hier geldt de wet van Murphy: als het eenmaal misgaat, dan gaat het ook flink mis. Ten zuiden van Zwolle krijgen we te horen dat we drieëntwintig minuten vertraging hebben en achter een stoptrein zitten. Hier maakt de railtenderboy gebruik van. Namens de NS verontschuldigt hij zich over de intercom voor de vertraging en prijst vervolgens zijn koffie, thee, snoep en versnaperingen aan. Dan galmt de conducteur weer door de coupé: "We kunnen de stoptrein in Nunspeet en anders in Putten inhalen." Helaas, inhalen blijkt onmogelijk. En vanwege de vertraging speelt er nog wat anders: "De spoorwegovergangen moeten voorzichtig aangereden worden, dus we rijden niet al te hard." Gevalletje treinjargon. "O, en deze trein zal in Amersfoort niet verder rijden." Toe maar. Tien minuten later meldt de overenthousiaste conducteur dat de trein helaas last heeft van blaadjes op de rails. Ja, dat kan er ook nog wel bij. Met exact een uur vertraging rollen we station Amersfoort binnen. Dan gaat de conducteur nog één keer los en geeft een uitgebreide samenvatting van alle knelpunten tijdens deze reis. Hij besluit zijn verhaal met: "Ik wens u nog een fijne dag en… dat was het wel." Deze man verdient een tien met een griffel. van haar